Danskan och svenskan

Visst klarar jag danskan gansga bra på dagen men på kvällen... Ja.. Jag sa "va?" tre gånger på mindre än fem minuter alldeles nyss... Danska på kvällen är svårt, speciellt när jag börjar bli trött! (Vilket jag blir vid ungefär kl 7.)
Det är väldigt ansträngade att behöva lyssna så noggrant hela tiden för att höra vad dem säger men det går alldeles utmärkt fram till kl 7. Efter det blir det kaos.
 
Eftersom jag inte förstod danska så bra helt plötsligt så skulle min chef J, försöka prata svenska och... Ja... Haha! Det var länge sedan jag skrattade så gott!! Vi diskuterande ordet jobbigt, som betyder typ tralskt på danska (så låter det i alla fall) och vad dem associerar jobbigt till. Både J och P tyckte att det lät som ett positivt ord vilket jag tyckte var roligt men det roligaste var när J säger att han älskar att prata svenska och sen säger han "jaha". Jag trodde jag skulle dö! Det kan vara det roligaste jag har hört! Han gjorde till rösten lite också men det var extremt roligt hur man han uttala ett så lätt ord, enligt mig, så roligt! Fast jag kan ju bara tänka mig hur jag låter när jag ska försöka säga något på danska... Till och med jag tycker att det låter roligt så hur roligt låter det inte för dem då...??
 
Kram!

Kommentarer :

#1: Frida

Jag har en del släkt i Danmark så jag förstår och kan prata danska, men när en dansk ska försöka prata svenska blir det kaos i huvudet, så jag förstår dig! Det roligaste som finns är när min bror som är dansk säger "Men vad fin den blev!" :)

Svar: Ja vi går väl se om jag kan prata danska när jag kommer här ifrån.. :)
Haha! Ja, jag kan tänka mig!
Jossan

skriven

Kommentera inlägget här :